Vo včerajšom článku Krach neoliberalizmu? Kríza kapitalizmu? sa Račan dotkol dvoch otázok, ktoré zreteľne naznačujú jeho problém s mojimi článkami. Toto je pokus mu pomôcť v jeho ťažkostiach. Výklad sveta, aký tu prezentujem, mu očividne vyhovuje formou, ale nevyhovujú mu závery. Pod formou tu mám na mysli vedeckú metódu, alebo aspoň opieranie sa o vedecké výskumy a teórie.
Tu by som sa dostal hneď k jeho prvému komentáru.Otázka jednoduchosti výkladu a zložitosti sveta je podstatná. Akýkoľvek výklad sveta je výklad, nie samotný svet. Je to model sveta a my sme odkázaní iba na modely. Každý výklad sveta musí abstrahovať od detailov a hľadať nejaké základné kostry, nejaké princípy, preto je vo svojej podstate vždy jednoduchý a svet sa javí zložitým v detailoch, ktoré sa viac, či menej schéme približujú. Nemáme inú možnosť, ako robiť presne takéto výklady. Vedecký váklad sveta je tiež iba model a ako taký nie je o nič lepší alebo horší ako napríklad teologický.
Ja nerobím nič iné iba výklad sveta tak, ako som ho pochopil, pričom (na rozdiel od mnohých) si stále uvedomujem, že to je iba interpretácia, model, výklad — nie Pravda s veľkým P. Pravda s veľkým P je nedosiahnuteľná a možno aj neexistuje. Dá sa napríklad predstaviť taký svet, ktorý sa skladá zo subjektívnych právd (modelov) a to je jeho forma bytia, pričom okrem týchto subjektívnych právd nič iné neexistuje
Evolucionizmus chápem ako filozofiu, nie ako ideológiu, z toho ma dúfam tu nikto nebude obviňovať. Robím to preto, lebo na Slovensku prakticky nikto na internete tento pohľad nereprezentuje. V Čechách je situácia iná, a preto tam prakticky nič nepíšem. Sú tam odo mňa lepší.
Teraz by som sa rád dostal ku druhej Račanovej poznámke, a to poznámke o cynizme.
Na Slovensku vládne provinčný pohodlný humanizmus, ktorý nevyžaduje nijaký intelektuálny výkon, iba prijať a zreplikovať zaužívané mémy. Slováci vôbec v dejinách neradi vystupovali z radu a mám za to, že vzhľadom na fakt, že miera konformity je geneticky daná, tak z nejakých lokálnych dôvodov, ktoré sa mi nechce bližšie skúmať, sa v tejto oblasti vytvoril selekčný tlak, ktorý uprednostňuje konformitu pred vzburou viac, ako u iných societ.
Ako som už písal inde, vrodený geneticky vybudovaný poznávací (kognitívny) aparát, teda aj to čo hmlisto označujeme pojmom vedomie, je vopred nastavené na prijímanie a replikovanie len určitej podmnožiny z obrovského sveta mémov. Napokon to je základné vysvetlenie faktu, že určitá skupina ľudí má ohraničiteľnú kultúru, a to dokonca aj vtedy ak sa premiestnia do iných miest na svete.
Intelektuáli v ostatných troch, štyroch storočiach tvoria súčasť elity národov. Slovenská intelektuálna časť elity je v nadpriemernej miere konformná, a preto sa na Slovensku v zreteľne vyššej miere, ako inde vo svete o mnohom nepochybuje, ale upevňuje sa osvedčený, zaužívaný memetický ekosystém (mekosystém) kultúry, ktorý by sme mohli zhrnúť pod názov humanizmus.
Humanizmus sa zrodil ako jedna z vývojových vetiev kresťanského mekosystému. Má tú istú vnútornú štruktúru, používa celý rad tých istých mémov a memplexov a má tie isté metodické východiská. Humanizmus je kresťanská sekta, ktorá sa líši iba v jedinom podstatnom méme, a to v centrálnej pozícii hýbateľa. Humanizmus v tej najčistejšej podobe totiž ako centrum všetkého neobsahuje Boha, ale Človeka. Inak je všetko v základnej stavbe rovnaké.
Tak ako kresťanský mekosystém, tak aj humanistický ako nástroj svojho sebaupevnenia, ako nástroj udržania vlastnej integrity používa memplex poznania. Či ide o filozofické poznanie, teologické, alebo vedecké, stále ide o formu, akou sa snaží náš mekostém udržať svoju vnútornú integritu, pretože poznanie slúži nielen na replikáciu samého seba, ale aj na vytváranie obranných sebapotvrdzujúcich mémov. Tak veda, ako aj teológia na to dokonca vytvárajú memetické inštitúcie — svätú inkvizíciu, či systém recenzných riadení v odborných vedeckých časopisoch, alebo vedecké hlasovanie o pravde formou citačného indexu v odborných časopisoch.
Ako som spomenul, humanizmus za centrum všetkého považuje človeka. prisudzuje mu rovnako ako kresťanstvo slobodnú vôľu, čo je v princípe iba iný názov pre dušu. Mém centrálneho a nadradeného človeka je veľmi príjemný mém, pretože priamo útočí na vrodené kognitívne štruktúry všetkých cicavcov — teda rozpoznávanie, či som v hierarchii tlupy vyššie, alebo nižšie. Mém, ktorý bude tvrdiť, že človek je to isté ako myš je určite menej príjemný, ako mém, ktorý tvrdí, že človek je vrchol evoučného vývoja, že má na rozdiel od ostatnej prírody vedomie, myslenie, slobodnú vôľu. Mimochodom — humanizmus je možno preto tak úspešný mekosystém, pretože posúva každého nad Boha, teda v hierarchi svorky o stupeň vyššie.
Humanizmus vo svojom základnom princípe robí z človeka subjekt, ktorému je zvyšok bytia objektom. Je tu všetko pre človeka, on môže uchopovať a meniť podľa vlastnej slobodnej vôle okolitý svet, len to má robiť „múdro“ a „správne“. Z toho logicky vyplýva predstava, že ak existujú javy, ktoré jednotlivcovi, alebo skupine ľudí nevyhovujú, tak to je dôsledok „nesprávneho konania“. Napríklad vojny sú dôsledkom sebectva, choroby sú dôsledkom nedostaku poznania, alebo nevyužívania poznania, chudoba je dôsledkom sebectva, rozpad rodiny je dôsledkom nezodpovednosti, klimatické zmeny sú dôsledkom ľudského znečisťovania životného prostredia a celý rad iných nezmyslov.
Je to v našej kultúre tak hlboko inkorporované, že sme za každý náhodný jav schopní hľadať viníka. Zabil niekoho na poli blesk? Vina je v školskej príprave, pretože sme od malička deti nedostatočne poučili. Vrah brutálne znásilnil a zabil dieťa? Vina je vo výchove. Deti majú radi počítačové hry? Vina je v rodine. Rodí sa málo detí? Na vine je štát. Atď, presne tento pocit viny sa úspešne replikuje a média sú pre to vynikajúcim replikátorom.
Je konformné, je správne, tieto mémy replikovať a je nebezpečné a pre societu s vysokou mierou konformity nepriateľské vystupovať proti tomu, a tak sa vďaka vrodenej vysokej miere konformity humanistický memplex na Slovensku veľmi bezpečne replikuje. Vidím to na vlastnej skúsenosti, pretože jasným indikátorom je reakcia na moje články. Slováci sa vo svojom názore cítia tak bezpečne, že nemajú ani potrebu vyhranenej reakcie. Prečítajú a ignorujú. V Čechách a na západe sú oveľa vášnivejšie reakcie.
Evolucionizmus sa zrodil v lone humanizmu ako dôsledok metódy vedeckého memplexu (teda druhu kresťanskej teológie, alebo kresťanského poznávacieho memplexu). Poznávací memplex svojou vnútornou stavbou má silný evolučný potenciál. Zmenil judaizmus na kresťanstvo a zmenil kresťanstvo na humanizmus. Tak isto vytvoril aj iné -izmy, napríklad aj evolucionizmus.
Lenže evolucionizmom sa situácia mení v centrálnej dogme (centálnom méme) kresťanstého mekosystému, teda v zrušení subjektivity človeka. Človek je tým istým vo svojom princípe, ako je kameň, rastlina, či zviera. Človek je objektom iných subjektov, povedzme prírodných zákonitostí a nemá teda nijakú slobodnú vôľu, tak ako ju doteraz nepriznával kameňu, rastline, zvieraťu.
Evolucionizmus má potenciál po dvoch až dva a pol tisícoch rokov zásadne zmeniť mekosystém planéty. Vznikol ako interpretácia objevených faktov. Poznávací memplex viedol k objavu takých faktov, že organizmy mali predkov, ktorí vyzerali inak ako dnešné organizmy. Že kontinenty vyzerali inak ako dnes. Že Vesmír vyzeral inak ako dnes a má históriu. Že všetko má históriu. Evolucionistická interpretácia týchto faktov je taká, že to čo je dnes zložité, bolo v minulosti jednoduchšie a predtým ešte jednoduchšie, a že to má svoje zákonitosti. Tieto zákonitosti sú úplne mimo subjektivitu človeka, práve naopak, zákonitosti sú subjektom, ktorý utváral a utvára všetko.
Evolucionizmus sa najprv uplatnil ako vysvetlenie života, neskôr Vesmíru, no a pochopiteľne nakoniec — ako vysvetlenie vedomia a kultúry. Kým o tom, že sme potomkami živočíšnych predkov v podstate konformne väčšina nepochybuje, že Vesmír vznikol Big Bangom z ničotnej bodky, tak isto, tak o posledné útočište centrálneho postavenia Človeka, o jeho dušu-vedomie-slobodnú vôľu sa vedie ťažký boj. Všade len na Slovensku nie, pretože tu je to jasné, tu všetci predsa máme v tom jasno, že vedomie je záhadná a nevysvetliteľná vec. Mystická.
No a ja nerobím nič iné, iba sa snažím dotiahnuť evolucionizmus dôsledne do konca. Vôbec mi nejde o hľadanie Veľkej Pravdy, pretože viem, že taká nie je. Užívam si intelektuálne pohodlie slovenského kultúrneho prostredia, ktoré mi umožňuje nesúperiť na evolucionistickom poli, pretože na Slovensku nemám s kým. To mi vyhovuje. Humanisti pre mňa nie sú súperi, pretože majú základný problém, teda obhájiť hlavný rozpor, v akom dnes sú, teda otázku: ako obhájiť zároveň antropocentrizmus a poznatky evolučných vied?
Ja takýto problém nemám a preto sa dobre bavím.
Takže na záver — ak má Račan pocit, že evolucionizmus je cynický, tak nejde o nič iné, ako o spomínaný súčasný vnútorný konflikt humanizmu, ktorého je aj on (aj keď zrejme nevedome) reprezentantom.
Račan a cynický evolucionizmus
12.06.2009 11:00:48
Komentáre
hm...so záujmom všetko na tomto blogu sledujem ale mlčím...
cokomilka - ty nie
daimonion, lichotí mi rýchlosť
Tvoj článok ma ani tentoraz nesklamal, aj keď si po jeho prečítaní kladiem otázku, ako sa môžeš nemýliť vo výklade sveta, keď sa tak fatálne mýliš v interpretácii Račana a jeho dvoch nevinných komentárov? :-)
:)) krásna odpoveď
dia - všetko je možné
Račan - rýchlosť je daná inšpiratívnosťou toho na čo reagujem
:)))
Co sa tyka evolucionizmu, v podstate mam len velmi jednoduche vedomosti , prevazne zasadene tvojim vykladom. Napriek tomu, opakovane nesuhlasim s tym ponatim, akoze podla evolucionizmu clovek nema slobodnu volu. Stale si myslim, ze je to hlupost. Rovnaka ako ze ju ma neobmedzenu. Akosi som sa uskromnila prijatim interaktivy objektu a subjektu. To mi v tvojom vyklade vzdy chybalo. Tym mozno sa mi zda tvoje poznanie pre mna neprinosne. Nie preto, ze potrebujem slobodnu volu, ale preto ze som si vedoma tej interaktivity. Vzajomne posobenie ma vzdy bavilo viac ako jednostranne.
Myslim, ze preto moze posobit tvoj vyklad cynicky, neludsky. On nestavia vsetkych na jednu uroven, pretoze v takom usporiadani vnutorna dynamika je zarucena len vzajomnou interkativitou a nutne teda volou jednotlivca obmedzenou interaktivitou spolocnosti . Naopak stavia na tom, ze clovek je akesi memo-geneticke dielo a jedna vramci posobenia tychto sil. Tento vyklad, ak som ho u teba onehda dobra pochopila, je dobry pre badatelov, ktory prinesu clanky, ako ma charakter tento, ale inak nie je osozny pre ludi, pretoze neponuka NIC.
Neponuka navod, nenabada, nedava priestor moznosti.
Komformny je neviem, co, az zistim este sa vratim . Pekny den.
presne tak :)
dius
Čosa týka záhadnej a mystickej veci-vedomia:
k nej ma sygonita tiež inšpiroval daimonion,
akokeby bol vo vývoji nielen memplexov istá (prírodná) zákonitosť...animizmus-polyteizmus-teizmus-ateizmus-humanizmus-evolucionizmus, pričom evolucionizmus asi nie je posledná zastávka...a každá kríza vedie k ďalšiemu stupňu vývoja alebo ho vráti obohatený späť...a popri sebe nakoniec existuje niekoľko svetonázorov, ktoré možno podliehajú výberu (selekcii aj mutácii) a keďže sa aj človek vyvýja, raz je dominantná jedna, potom zas iná...
asi príliš jednoduchý a jasné, že nepodložený model...
aj Tebe pekný deň! ;)
Ad hoc hypotéza o možných príčinách pohodlného provinčného humanizmu a konformity na Slovensku.
Neboli sme súčasťou spoločenskej elity, neboli sme svetom ošľahaní obchodníci, nemali sme armádu, nemali sme loďstvo...
Zoberme ako príklad hierarchickej štruktúry posádku (vojnovej) lode.
V nej mal každý svoje presne definované miesto v hierarchii, od kapitána až po plavčíka. Ak na svoje miesto nestačil, bola to pre neho hrozba, ak sa chcel vyšvihnúť, bola to pre neho výzva. Cynizmus nutne musel byť súčasťou stratégie konania, ak chcel člen posádky prežiť alebo urobiť kariéru. Jeho záujmy sa denno-denne stretali so záujmami ostatných členov posádky a na humanizmus v týchto stretoch veľký priestor nebol. Zato tam bol obrovský priestor na cynické kalkulácie v duchu zákona džungle „ak chcem prežiť, musím bojovať a ak treba, aj hrdúsiť“.
Takouto tvrdou školou života prešlo napríklad mnoho Anglosasov, Holanďanov či iných prímorských národov.
evolucne pravidlo!
Daimonion - Slováci vôbec v dejinách neradi vystupovali z radu
Ja z neho vystupujem veľmi často.
Možno za to môže môj germánsky prapradedko alebo prababka :)
Áno, pociťujem maximálny nátlak určitých typov ľudí, aby som nadšene prikyvovala tomu, čo mi nadiktujú.
Zaujímavé na tom pre mňa je, že sami seba vyhlasujú za prorokov nekonformizmu.
No kým oni zostávajú pri vzbure slovnej, ja ju pácham.
Neskutočne ich to provokuje.
Nasadzujú ťažký kaliber - totalitným šikanovaním obľúbené očierňovanie.
Vyvrhnutie zo stáda ešte stále považujú za najväčší trest.
Daimonion - "Humanizmus je možno preto tak úspešný mekosystém, pretože posúva každého nad Boha, teda v hierarchii svorky o stupeň vyššie".
Zaujalo ma, ako veľmi často sa tento úkaz vyskytuje u ľudí zakomplexovaných.
Nevyhovuje im pocit pokory, že sú len súčasťou matky Prírody.
Že by ju mali chrániť.
Nie dobyvačne ničiť a podriaďovať sebe.
nonami, velikáni ducha a morálky
hmm
V primitivnych kmenovych spolocnostiach neexistuje ziadny humanizmus.zabijes, ulovis, preukazes schpnost- zijes. Nepreukazes, si zabity.Jednoduche a proste. Ziadne milosrdenstvo- ziadny humanizmus.
Ako krasne to vystihol brahman ked prehovoril k Alexandrovi Velkemu:..protivi sa nam zakon vasej milosrdnosti, je to zakon proti nasej prirodzenosti. Pretoze sami nejedname tak, aby sme milosrdnost museli pouzivat. Nikomu neodpustame ani jeho hriechy a svoje previnenia nevykupujeme peniazmi. Zlymi skutkami obvinujete nepriatela tak zretelne ako hyckate svojich vnutornych vo svojom tele. Neulahcuje si svojej dusi kajanim ako vy, ak nieco zle urobite ani to milosrdenstvom duse nevykupujeme.
Tymto odpovedam aj Racanovi k minulej debate :
Aj vrah má právo na trest, ktorý ho neoberie o ľudskú dôstojnosť "....maly dodatok ..tym myslime v prvom rade na dostojnost vlastnu. Tomu sa vravi dnes humanna spolocnost.
Daimonion, clanok je sice pekny ale...v mnohom s tebou suhlasim a v mnohom nie.Jesitne napisane.
mon ami tu predviedla krásnu ukážku konformného mylsenia
oprava
sygon - a čo tak
Račan,Slováci nie sú konformní
A čo slovenskí letci? Na strane s pojencov, ale predovšetkým na nemeckej strane? A rýchla divízia? Že boli na " nesprávnej strane"? No, čo? Ale akí boli? Ale nečítajte táraniny a ohovárania komunistov!
A poďme hlbšie do histórie. Kto prazil Turkov pri Leviciach? Ktoré pluky padli do posledného chlapa, aby ochránili uhorského krála pri Slanej? Z akých chlapov bol Korvínov Čierny pluk?
Daimonion, Racan, mýlite sa. Slováci nie sú konformní. Iba vy ich takých chcete vidieť. Možno pre vlastnú nevedomsť, možno pre vašu vlastnú konformitu, možno pre....Až bude treba, Slováci budú vedieť ukázať kto sú.
Jajaj, tvojmu konceptu
všetkým na inšpiráciu
Toto je presne v intenciách evolucionizmu. Nemôžu vznikať nové skutočnosti, iba sa pretvárať už nejakým spôsobom existujúce skutočnosti.
Takto sa nemôže napríklad „objaviť na určitom stupni vývoja“ vedomie. Vedomie musí mať od častice po kultúru všetko v nejakej podobe. Tak isto nemôžu vzniknúť evolučné ákony prírodného výberu až u organizmov, musia v nejakej podobe existovať odjakživa.
Dia a sygon — ak si domyslíte túto prastarú koncepciu do dôsledkov, tak musíte prísť na to, v čom ste nekonzistentné.
Rick, ako som uviedol
Príklady, ktoré uvádzaš, ma ako Slováka tešia a dávajú mi nádej, že naša konformita a provinčná pohodlnosť nie je bezvýchodisková, no nič nemenia na mojom presvedčení, že mnohé iné národy by mohli na podporu svojej nekonformity vymenovať omnoho viacej a onakvejších príkladov, takže tudy cesta pre mňa nevedie.
Užitočnejšie než biť sa do pŕs mi pripadá poctivo sa pozrieť do zrkadla, priznať si holú pravdu a od nej sa ako od dna odraziť a plávať k hladine.
Račan - tvoj návrh na vysvetlenie konformity
daimonion, aj keď som netušil
predsa
Predsa to vyplyva z komentu sameho.
Ako sudime alebo odsudzujeme aj usudzujeme odzrkadluje predsa nase vlastne vnutro -ako jedinca , tak aj spolocnosti a to nielen zakony. V zakonoch pisanych aj nepisanych je predsa zhrnuta sudnost, moralita, odzrkadluje spolocenske a soc. roztredienie...
Daimonion - a Ty si predviedol krásnu ukážku povrchnosti
A ešte k tomu si očividne so sebou veľmi spokojný.
Tvoja ješitnosť mi je komická.
Neprejavila som intelektuálnu odvahu, ale vyslovila svoj názor.
To máš odkiaľ, že väčšina na tejto planéte tvrdí, že človek má prírodu chrániť ?
A že to aj skutočne uskutočňuje ?
Sklamal si ma.
Jajaj, prepáč, stále mi to nedochádza
Dokončiť našu debatu môžeme cez odkaz alebo mail.
mmmm,
ale ak by sme aj uznali tebou uvedenú Parmenidovu myšlienku, nie je v tom podľa mňa veľký rozdiel...ide len o to, že nové stupne vývoja nevznikajú a neobjavujú sa, ale už sú, len sa neprejavujú...ale aj pretváranie existujúcej skutočnosti je vlastne vznikanie niečoho odlišného (iného), nie? aj keď z toho, čo už existuje...
náš jazyk je dosť nepresný, ak poviem, že niečo "vzniká", neznamená to, že vzniká z ničoho nič...
nóvum v tom, čo si napísal je, že už existuje v nejakej podobe, len sa neprejavuje...s tým by som aj súhlasila, môže existovať, dokonca sa aj neustále prejavovať...len ju nemusíme dokázať "myslieť" (v tom s Parmenidom nesúhlasím)
človek uvažuje v čase a preto hovorí, že niečo "vzniklo" skôr alebo neskôr alebo ako ty píšeš, "sa pretvára" to, čo už existuje...
tak som asi neprišla na to, v čom som nekonzistentná...pretože stále môže platiť, že sa animizmus pretvoril na polyteizmus, ten zase na teizmus atď. až k evolucionizmu...
Daimonion,
monami :))
Jajaj
No, daimonion z tvojho "omylu" radosť mať nebude :-).
dia - asi som mal na myli naše staršie diskusie
Pozrime sa na vec z uhlu súčasnej paradigmy tzv novej umelej inteligencie, ktorá vznikla na troskách starej pradigmy umelej inteligencie (inteligancia sú vedomosti).
Podľa novej paradigmy je inteligencia reakcia na prostredie. Čím je reakcia komplexnejšia, tým je „vyššia“. Takto môže mať inteligenciu aj elektrón, má svoje vedomie. Takto má vedomie všetko. A evolucionizmus v darwinovskej paradigme dodáva, že každý systém má maximálnu inteligenciu vo svojom prostredí, tea vlastne niet vyššej a nižšej inteligencie, ale inteligencie v stabilizovanej forme, alebo inteligencie v bode bifurkácie, teda v stave hľadania novej maximy.
teraz
pre jajaj: "aj zločinec má právo na dôstojnú smrť"
daimonion, mimochodom
Nepochybne nasledovaniahodný príklad.
nj,
cokomilka, východiskový výrok
"aj zločinec má právo na dôstojnú smrť"
ale
"aj vrah má právo na dôstojný trest".
Možno malý, možno v istom ohľade dosť podstatný rozdiel.
hmm...,
Daimonion, Slováci žili 50 generácií v poľnohospodárskej spoločnosti, preto sú geneticky konformní? Tak toto má silu. Tým som chcel povedať, väčšiu somarinu som už dávno nepočul.
Takže, iné národy už tisíc rokov žili v industriálnej spoločnosti, či ako? Poučíš ma?
Možno o tom netušíš, ale aj Slováci mali svoju šlachtu. Či už viac alebo menej zmiešaného slovanského, maďarského,germánskeho alebo franského pôvodu. Ale svoju šlachtu, aj keď teraz sa to už akosi " nenosí". Nie sme iní ako ostaná Stredná Europa. Iba si treba dať hlavu hore a nebáť sa byť hrdý. Je to v nás, máme na to!
rick - stay tuned
dia - myslím, že evolucionizmus
Typické - keď dochádzajú argumenty
Rick ... "väčšiu somarinu som už dávno nepočul"
nonami ... "Tvoja ješitnosť mi je komická"
alebo (urazené) pokarhanie:
nonami ... "Sklamal si ma"
ahoj, Rick - a ešte by som doplnila šľachtu veľkomoravskú
Súhlasím s Tvojim názorom.
No keďže sme pupok Európy, naša šľachta je "čistá", ale poriadne prepletený národnostný mix.
Áno, byť hrdý na vlastnú šľachtu sa dnes nenosí.
A radšej ani nespomeniem hrdosť na vlastné dejiny.
Pretože to by ich niekto najprv musel ovládať :)
Nosiť hlavu hore a nebáť sa byť hrdý ?
Našťastie pribúda stále viac tých, čo to dokážu ...
tak tomuto nerozumiem, kopec cudzich slov a ....nedokazal som to ani docitat
Račan, ale to je v pohode
1) čitateľ si môj článok poriadne neprečíta
2) nepochopí jeho obsah
3) pochopí z neho to čo chce a ako chce
4) potrebuje vyhrať v klovacom poriadku najvýhodnejšiu pozíciu
Ale snažím sa byť miernejší. Inak ja radšej nediskutujem. Nechce sa mi a nepotrebujem to. Ke´d mám čas, ako dnes tak aj áno, ale inak sa mi moc nechce.
Rick - doplnenie
ak evolucionizmus ako poznanie abstrahuje
herman, ale veď aj ty
A to si riešil omnoho jednoduchšiu otázku než daimonion.
no ved ti vravim, že ja nestojim za prečítanie
dia — tak som to nemyslel
herman :)
tak s tým som daimonion
dia - opravujem
Neviem, či ne/stojíš za prečítanie
A čo sa božského písania týka, čo tak skúsiť rovno telepatiu, osvietgenie či zjavenie?
tak klobuk dolu, ...ale takých žien sa velmi bojím
alebo haiku
herman, ja viem :)
donea
Račan, máš šancu
Rovnako totižto v Strednej Európe mali poľnohospodársku spoločnosť aj iné národy a menší posun v industrializácii na Západnú Európu. Približne 10-20 rokov. 20 rokov je 50 generácií? Čoho? Mandalinky zemiakovej?
Nože mi preukáž, že iné národy neboli v Európe temer rovnako dlho poľnohospodárakou spoločnoťou ako Slováci, ale indistriálnou.
A pri mon ami je to podobné. Ona sa spýta na zakomplexovanosť a už je odsúdenec bez argumentov. Prečo nik neargumentoval k zakomplexovanosti?
Račan, máš šancu
Rovnako totižto v Strednej Európe mali poľnohospodársku spoločnosť aj iné národy a menší posun v industrializácii na Západnú Európu. Približne 10-20 rokov. 20 rokov je 50 generácií? Čoho? Mandalinky zemiakovej?
Nože mi preukáž, že iné národy neboli v Európe temer rovnako dlho poľnohospodárskou spoločnosťou ako Slováci, ale industriálnou a vyvráť moje tvrdenie, že genetická nekonformnosť Slovákovpre poľnohospodársku spoločnosť je somarina.
mon ami
Rick, vážim si, že mi dávaš šancu :-).
No keď už si sa ma spýtal na názor, tak ti skúsim odpovedať. Osobne si myslím, že daimonion tým nechcel povedať, že iné národy v (stredo)európskom priestore žili v iných podmienkach než Slováci, ale že to spojil s mojou hypotézou nedostatočnej hierarchickej štruktúrovanosti spoločenstva žijúceho na našom území. V tom sme sa od väčších európskych národov zdá sa dosť líšili.
K zakomplexovanosti.
nonami sa na zakomplexovanosť vo svojom komentári z 12:24 nepýtala, ona ju konštatovala:
„Zaujalo ma, ako veľmi často sa tento úkaz vyskytuje u ľudí zakomplexovaných“
a pravdepodobne nikto z diskutujúcich nemal potrebu na tento jej postreh reagovať.
monami tvrdila, ak sa nemýlim,
Rickmožno je problém v tom, že polemizuješ s vlastným názorom
Teda aj iné spoločnosti žili v poľnohospodárskych spoločnostiach, len boli hierarchizovaniekšie ako v Uhorsku. Navyšs Slováci v Uhorsku (presnejšie v Hornom Uhorsku) tvorili iba formu občinovéj poľnohospodárskej spoločnosti, kýám mestské obyvateľstvo bolo prevažne nemecké, alebo maďarské. Väčšina šľachty bola maďarská, alebo nemecká. Vrsvy obyvateľstva boli viac ako inde v Európe etnicky diferencované. Génové toky medzi etnikami boli relatívne malé, preto sa mohol uplatniť bottleneck effect.
..:)))
Hierarchická štruktúra bola aj na Slovensku podobná iným krajinám. Aj na Slovensku boli poddaní, slobodní ľudia, nižšia šlachta, stredná šlachta, vyššia slachta. To, že niekto nepozná kto sú Slováci, aké sú ich šlachtické rody ešte neznamená, že neexistujú. Zdá sa ti adekvátne odvodzovať odlišnosť Slovákov od iných európskych národov na základe chabých, alebo žiadnych znalostí o tom kto bol kto? Že sa u nás v školách neučí kto tu bol kto a viac sa učí o "sláve komunizmu", za to nemôžeme ani jeden. Ale kto hľadá, nájde...
Daimonion,
tu nejde ani tak o to, nakoľko sme slovania,
inými slovami
Rick, „nezmyselné tvrdenie“, „somarina“...
Netajím, že neviem detailne, kto bol kto v šľachte či duchovenstve v našej histórii, a v zásade ani nemám pocit, že je to pre meritum otázky, o ktorej sa bavíme, až tak podstatné.
Ako som povedal vo svojej ad hoc hypotéze, nemali sme armádu, nemali sme loďstvo, nemali sme naozaj zdatných obchodníkov. Okrem toho Slováci neobjavili, neobsadili, nekolonizovali ani nespravovali iné krajiny, nemali sme svojich kráľov a v inom než regionálnom a provinčnom meradle pôsobiacu svetskú či cirkevnú hierarchiu.
Zoberme ako protiklad povedzme Angličanov a Holanďanov. Tí kolonizovali a spravovali územia po celom svete, Britské impérium svojho času ovládalo takmer polovicu zemegule. Aj vďaka tomu v ich spoločnosti bol omnoho silnejší tlak na hierarchizáciu a takto hierarchizovaná spoločnosť vyžadovala úplne iné správanie jednotlivca než masa poddaných.
Jedným z dôsledkov je napríklad aj ten, že humanizmus, individualizmus a ďalšie myšlienkové smery sa nezrodili v našom životnom priestore, ale na západe.
Napriek všetkej úcte k našim dejinám si myslím, že sa jednoducho v mnohých ohľadoch nemôžeme merať s Angličanmi, Holanďanmi, Nemcami, Francúzmi, Španielmi, Portugalcami, alebo povedzme čo aj len s Rusmi.
No, tak Račan
Ja som asi pochopil históriu trochu odlišne od teba. Učil som sa o Chetitoch, Babylone, Egypte, Perzii, Grécku, Ríme, Karolovi,Tataroch, čínskych dynastiách, Indii, Mayoch, Inkoch, Aztékoch,Napoleon, UK, USA, Hitler, Stalin... a mnoho iného. Bolo veľa veľkých. Celosvetových, kontinentálnych a najvyspelejších ríší alebo aspoň najmocnejších. Kde sú a čím sú dnes?
Ako to chodilo vo svete? Jedna strana tí mocní - vládnuci a potom tí druhí - nikto.Bez armády, loďstva, zdatných obchodníkov,kráľov, hierarchie. Bez všetkého, čo si uviedol. Zrazu mocnú ríšu zrútil nikto, ten kto sa nemohol s nimi ani rovnať. V tom je ten problém, tí druhí nie sú nikto. Iba tí, ktorým to nedošlo si myslia, že sú nikým alebo menej cenným. A to na oboch stranách. Tomu, komu to dôjde, zmení svet.
Ja síce nejdem meniť svet, ale kľudne sa začnem merať s kýmkoľvek na svete.Vo svojom odbore určite. Vážim si silu a úspech druhých, ale poznám aj svoju silu...
Račan nič si z toho nerob
Som v pokušení napísať článok o rasových rozdieloch a rasizme. To len bude krik, možno aj trestné oznámenie. Naozaj máme na čo byť hrdí, tu na Slovensku.
Rick, ak ti stačí z polemiky odísť s vetou
Práve tak rešpektujem tvoje odhodlanie merať sa s kýmkoľvek na svete.
daimonion, veď si z toho až tak moc nerobím :-).
Asi mi je trochu smutno, keď sa polemika mení v kolbište, kde sa deklarujú postoje, vyzdvihuje sa vlastná vzdelanosť a znevažuje súdnosti druhých. Lebo potom už nejde o polemiku, o približovanie sa k pravde, ale o výzvu k ideologickému boju.
A ten ja nemusím...