Replikátor: Replikátor pána Dawkinsa (pokračovanie)
03.06.2008 11:45:34
V pokračovaní článku o základnom pojme dnešnej evolučnej biológie a memetiky sa pozrieme na to, ako vlastne chápal replikátor sám jeho autor.
Orginál článku je uverejnený tu.
Komentáre
pozriem sa neskôr :)
Hlasujem za "pasívny replikátor"
Môj obľubený filozof Schopenhauer ešte tvrdil, že iba deje v neživej prírode možno vysvetliť cez pôsobiace príčiny/čo to spôsobilo/ , ale živé organizmy možno výsvetľovať iba cez účelové príčiny/načo je to dobré/. Po prečítaní knihy "Sebecký gén" sa mi však zdá,že aj živé organizmy možno vysvetľovať cez pôsobiace príčiny. Nezískal som však dojem, že by replikátory, boli tom prvotnou a slobodnou príčinou všetkého,hlasujem teda za "pasívny replikátor". Schopenhauer daľej píše,že za všetkým je jedna a tá istá "vôľa", ktorá jediná je slobodná, a všetko ostatné je jej prejavom a neslobodné. Pomaly začínam tú Schopenhauerovu "vôľu "nazývať "schopnosť replikovať sa".
sestko, po dlhom váhaní
Pôvodne som mal v úmysle iba popísať princíp replikátora, ako ho Dawkins zaviedol. Myslel som si, že rozpory s tým spojené budú vlastne iba zdanlivé. Napríklad v memetike je problém povedať čo tým replikátorom vlastne je. No a pod vplyvom knižiek biológa a filozofa Moarkoša som sa dôkladnejšie zamyslel nad replikátorom ako princípom. A nemám z toho dobrý pocit. Myslím, že Markoš neverí v nejaký replikátor a v aktívny už vôbec nie. Napokon ak si prečítaš jeho Povstávání živého tvaru, tak vidíš priveľa dôvodov na to, že v živých systémoch môže byť v jednej chvíli replikátorom gén, v inej podľa neho vytvorený proteín, v ďalšej celá veľká časť bunečnej štruktúry. Ak je tomu tak, je vôbec ešte možné obhájiť Dawkinsovu predstavu biologickej evolúcie?
Priznám sa, v niektorých chvíľach som to už vzdával. Skrátka evolúcia je príliš komplexný jav na to, aby bola popísateľná nejakým jednoduchým princípom. Iste, základné princípy. variabilita a selekcia zrejme popisujú z evolúcie niečo podstatné, ale keď sa ide do hĺbky, teda ako variabilita a čoho a ako prírodný výber a na čom - tam zrazu nastáva chaotický obraz...
Nuž ja nie som druhý Darwin, ale aspoň skúsim niečo naznačiť... môžete ma za to pokojne kameňovať :)
DvC, píšeš, že Dawkins implicitne predpokladá sebareplikáciu...
a čo ak pre sebareplikáciu fyzikálne dôvody sú, len ich zatiaľ fyzika nepozná?
čisto špekulatívne si kladiem otázku:
ak existujú fyzikálne dôvody pre stabilitu fyzikálnych objektov v trojrozmernom priestore, prečo by nemali existovať aj fyzikálne dôvody pre stabilitu fyzikálnych objektov v čase, vo štvrtom rozmere priestoru?
sebareplikácia je v tomto zmysle vlastne účinný (možno jediný) mechanizmus, ktorý zaisťuje fyzikálnym objektom stabilitu v plynúcom čase, aj keď spôsobom, ktorý sa od mechanizmov zabezpečujúcich fyzikálnu stabilitu v trojrozmernom priestore dosť výrazne líši...
wyslúžilec, veľmi správna otázka
Dawkins však hľdá akési mechanické príčiny, priľnavosť a rýchlosť replikácie. To však nijako neoprávňuje existenciu myšlienkového konštruktu replikátora a už vôbec nie aktívneho replikátora, teda takého, ktorý podľa dawkinsových slov, dokáže ovplyvňovať svoj osud, inými slovami ovplyvňovať pravdepodobnosť svojej replikácie. V čom sa líši molekula DNA od inej molekuly, napríklad kryštál soli, v ovplyvňovaní svojho osudu? Obe majú tú Dawkinsovu priľnavosť, teda obe sú schopné ovplyvňovať svoj "osud". Nie, dawkins veru nenašiel svätý grál biológie: nevyriešil otázku ako z neživého vzniklo živé.
DvC, už dávnejšie som špekuloval nad otázkou...
ak sa nad tým zamýšľam v súvislosti s vyššie uvedenou špekulatívnou úvahou o „stabilite v čase“, potom sa mi žiada povedať, že „neživá“ hmota sa od „živej“ líši tým, že stabilita „neživej“ hmoty v trojrozmernom priestore je taká vysoká, že tlak na uplatňovanie mechanizmov zaisťujúcich v nej stabilitu v čase nie je príliš vysoký, kým v „živej“ hmote je vzťah medzi týmito dvomi druhmi stability presne opačný.
wyslúžilec, ono je to asi zložitejšie
Zato stabilita ŽIVOTA ako takého je vysoká a porovnateľná s nerastnými horninami. No ale povedzme stabilita protónu je myslím vyššia ako je vek Vesmíru.
Adaptácia? V poriaku, lenže čo to je? Čím sa to odlišeju od bytia povedzme diamantu, či elektrónu? Nie je to tiež adaptácia?
Mne sa vidí, že jadro problému je v tom, že sme zvykmnutí pri skúmaní vecí zdôrazňovať rozdiely a zanedbávať to, čo je spoločné. Možno to rozlíšenie živé-mneživé je iba myšlienková pomôcka, ktorá však v skutočnosti viac zahmlieva, ako vysvetľuje.
DvC, zložitejšie je to celkom určite :)
wyslúžilec, asi tým smerom
DvC, zišlo mi na um, že...
tým by sa otázka "kedy a ako v živej hmote vznikol život?" zmenila na otázku "kedy a prečo v neživej hmote život odumrel?".
hogúšik :)
diuška, ktoréhože filozofa myšlienky to vo mne strašia, hm??? :)
Schelling :)
pekná diskusia :) hogo a diuška
ina, Schellinga bepoznám,
jj, dualizmus je silne zakorenený v človeku
DvC, čo je na rozdeľovaní hmoty na živú a neživú hmotu antropocentrické?
a s diuškou my vždy len pekne diskutujeme, krivého slova si nepovieme :).
diuška, dík za toho Schellinga :).
:)) no, až mi je divné, že ma daimi diuškou volá ;)
hogo, to je taký môj pohľad na vec
1. Najdokonalejší je človek.
2 Menej dokonalé sú tzv. hominidné opice
3. tu by sme mohli umiestniť tzv vyššie cicavce, teda všetko, čo má "tvárô
4. to zvyšok lezúcich a plávajúcich a lietajúcich potvor
5. no a tu by sme mohli dať jednobunkáče
6. sem snáď degenerovanú živú hmotu, teda vírusy
7. no a sem tzv neživú hmotu
No a vtip je v tom, že že na takúto hierarchiu v skutočnosti niet nijakého dôvodu. Dokonc v prípade rozdelenia na živú a neživú prírodu sa mi zdá, že si zarábame na problém. Napríklad: neustála snaha zadefinovať čo je živé sústavne stroskotáva. Samotný pojem "živé" je možno prejav antzopocentrizmu
mimochodom
Schellingov a Heglov objektívny idealizmus
ee daimi :/
DvC, aj keď ma vytrvalo podozrievaš z antropocentrizmu.. :)
a či je to prejav antropocentrizmu alebo nie, celkom rád by som vedel, ako to vlastne so vzťahom týchto dvoch hmôt je :).
antropomorfizmus z memetického hľadiska
Mémy, ktoré, uspokojujú potrebu umiestniť sa v pomyselnej hierarchii prostredia vyššie majú teda väčšiu pravdepodobnosť na šírenie sa v hlavách sapientov, ako opačné mémy. Preto napríklad tvrdenie, že sme súčasťou prírody nemá takú popularitu, ako tvrdenie, že môžeme nejako riadiť prírodu. Dokonca aj zelení ekoideológovia vyzdvihujú človeka z prírody a nad ňu, pretože tvrdia, že Človek poškodil prírodu a musí ju napraviť. Nie príroda prostredníctvom človeka mení svoje nastavenie, tak ako prostredníctvom vírusov, baktérií, hmyzu a všetkého ostatného.
hogo, nič si z toho nerob
No veď skús napísať v čom je rozdiel medzi živým a neživým. Možno to bude zaujímavé.
napriek tomu bol Hegel dosť
diuška :)
to hej, ale človekom
isteže nekončí, diuška
hm a nie supersamica? :P
supersamica u Hegela a Schellinga?
:))